Plattegrond
Vrije lijstpagina
Tijdens de coronatijd was het onzeker of de open dag fysiek door kon gaan of niet. Lieve Smeulders, adjunct-directeur, was daarom heel concreet op zoek naar een oplossing voor als deze niet door zou gaan. Al snel zag zij ook de mogelijkheden en voordelen van een app als de fysieke opendeurdag wel door zou gaan. Als voorbeeld gaf zij dat er voorheen altijd kopietjes werden uitgedeeld met plattegronden, als dit digitaal beschikbaar is zorgt dat voor meer gemak voor hen maar zeker ook voor bezoekers volgens haar.
“Wij denken dat we tijdens de fysieke open dag meer kunnen focussen op hoe bezoekers de weg kunnen vinden. Daarnaast kunnen wij met de app aankondigingen doen via pushberichten terwijl de bezoekers al op school rondlopen.”
Bij Heilig Hartinstituut hadden zij al langer het idee om zelf een app te ontwikkelen, echter kwamen zij er al snel achter dat dit niet zo makkelijk is dan het wellicht leek. Toen zij per mail benaderd werden vanuit Open dag App waren zij direct enthousiast.
Om de app succesvol te maken zijn zij aan de slag gegaan met het maken van beeldmateriaal. Daarmee is de app nu echt gericht op hun focusgroep leerlingen en minder op hun ouders. Dit betekent zeker niet dat er geen nuttige informatie voor ouders in staat.
Om de app op een leuke manier te vullen, hebben zij veel gebruik gemaakt van video’s via Vimeo. Dat geeft een goed beeld van bepaalde studiedomeinen en -richtingen. Daarnaast hebben zij zo goed als alle andere functies gebruikt: PDF-bestanden, links naar andere websites, contactgegevens, en veel meer.
“Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen aan het woord komen, dit werkt krachtiger via beeld dan tekst. Leerlingen van deze leeftijd zijn namelijk heel visueel ingesteld. We maakten filmpjes waarbij leerlingen aan het woord waren, maar gaven ook een rondleiding door de school bijvoorbeeld. Deze filmpjes waren nooit langer dan 3 á 4 minuten.”
Zelf heeft Lieve een IT achtergrond, voor haar zijn veel systemen dan ook goed te beheren. Echter waren haar collega’s in het begin bang dat het beheren van een app te moeilijk voor hen zou zijn. Na de eerste uitleg over de voordelen en mogelijkheden van een app en de werking van het CMS daarachter waren ook zij overtuigd van het feit dat zij hiermee aan de slag konden.
“Het is super fijn dat onze contactpersoon altijd goed bereikbaar is en meedenkt, daarbij is ook de helpdesk super goed bereikbaar. Dat werkt heel fijn.”
“Wat voor ons heel erg gewerkt heeft, is dat wij hebben gewerkt met QR-codes. Waar wij voorheen een poster maakten voor de opendeurdag, deden wij dat nu ook maar dan met twee QR-codes: een voor Android en een voor iOS. Dat was heel toegankelijk voor leerlingen en ouders.”
Op die manier en met een social media campagne via Instagram en Facebook (ook inclusief QR-code) zorgde Heilig Hartstichting ervoor dat de app onder de aandacht kwam en gedownload werd.
Lieve omschrijft de samenwerking met Open dag App als transparant en goed bereikbaar. Daarbij heeft de app voor hun veel voordelen en mogelijkheden met zich mee gebracht.
‘’De drempel voor de gebruiker, maar ook voor degene die er aan de backend mee moet werken is heel laag en toegankelijk. Dit was voor mij een hele grote troef om met de app te gaan werken.‘’