Jongeren: Hoe bereik je ze vandaag de dag?

Jongeren: hoe bereik je ze vandaag de dag?

De doelgroep jongeren is een interessante. Dit komt omdat zij in een fase zitten waarbij zij zichzelf leren kennen en waarin hun brein nog volop aan het vormen is. Dit heeft ook een keerzijde omdat ze hierdoor snel afgeleid en geprikkeld zijn. Echter zijn ze met de juiste aanpak goed te bereiken. De eerste stap naar een sterke communicatie met je doelgroep is het begrijpen van deze doelgroep. In dit artikel bespreken we een aantal trends waar je op in kunt spelen om zo jouw doelgroep, jongeren, te bereiken.

Media

Jongeren leven vandaag de dag in de media. Er is voor hen niet echt een verschil tussen de online en offline wereld. Deze werelden vloeien naadloos in elkaar over. Gemiddeld besteden jongeren 6,5 uur per dag aan social media. Maak daarom social media een onderdeel van jullie activiteit, programma of open dag.

Gaming

Jongeren brengen ontzettend veel tijd door met games. Dit is daarom een heel interessant onderwerp voor deze doelgroep. Een boodschap wordt namelijk aantrekkelijker wanneer er speelse elementen in zitten. Ken je de speurtocht-functie al in onze Open dag App? Op deze manier leren potentiële leerlingen op een speelse manier het gebouw goed kennen en kun je looproutes bepalen op jullie open dag. Bekijk hier eens hoe dit in zijn werking gaat!

Storytelling

Jongeren geven veel om beleving en emotie. Storytelling is een belangrijk onderdeel om die beleving en emotie over te brengen. Zorg ervoor dat deze verhalen interessant genoeg zijn om te delen. Ze mogen dus best wel spannend, schokkend of grappig zijn.

Presteren

Het kiezen van een studie of school waar ze gelukkig van worden is niet meer genoeg. Jongeren willen ook het gevoel hebben dat ze ook echt iets kunnen met wat ze gaan doen. Het is daarom goed om te laten zien wat ze allemaal kunnen bereiken bij jullie school/programma.

Rolmodellen

Inspireer jongeren met rolmodellen. Vandaag de dag worden jongeren ontzettend geïnspireerd door ‘helden’ binnen een bepaald vakgebied.

Er zijn dus veel trends waar je op in kunt spelen om op de juiste manier jongeren te bereiken. Daarbij is het natuurlijk van belang dat je de boodschap aanpast aan hun ‘taal’. Maak altijd duidelijk waarom het voor hun van meerwaarde is om deel te nemen aan jullie activiteit, programma of open dag!